GALERIE ČESKÉ SPOŘITELNY

Sklo evropské secese
31/ 5/ 2018 - 30/ 9/ 2018

Sklo patřilo mezi nejvýraznější materiály, se kterými secesní styl pracoval. Navzdory touze tvůrců vymanit se z věčných historismů 19. století, i secese se inspirovala starším uměním. Jednak archeologickými nálezy starého egyptského skla, jednak uměním dalekého Japonska. Střední Evropa, tzn. ve sklářské produkci především Čechy, orientovala svůj výtvarný názor na vykopávky z Egypta. Podnět jim však dal Američan Louis Comfort Tiffany, jenž se nadchl pro staré egyptské sklo při své studijní cestě za kulturou starého světa. Francie, druhá největší sklářská velmoc doby kolem r. 1900, přebírala výtvarné nápady z japonských tavených skleněných past s motivy vážek, motýlů, brouků a květin.

Umělecky nejzajímavější sklo, s překrásnými a velmi jemnými irisy, vznikalo v šumavské sklárně v Klášterském Mlýně u Rejštejna. V ateliéru a posléze manufaktuře Emila Gallého v Nancy se vrstvily různé barvy skla a postupným odleptáváním se dosahovalo reliéfní podoby přírodních dekorů. Navzdory vzdálené inspiraci si Evropa vytvořila svůj dekorativní kánon, jež obdivují diváci výstav a sběratelé umění dodnes.

PhDr. Duňa Panenková

Autorka výstavy: PhDr. Duňa Panenková, Galerie České spořitelny
Spolupracující kurátoři: Mgr. Hana Koubková (Jihočeské muzeum v Českých Budějovicích), PhDr. Oldřich Palata (Severočeské muzeum v Liberci), Mgr. Milan Hlaveš, PhD. (Uměleckoprůmyslové muzeum v Praze), PhDr. Markéta Pražáková (Východočeské muzeum v Hradci Králové)
Produkce výstavy: PhDr. Duňa Panenková, Galerie České spořitelny
Fotografie: Gabriel Urbánek
Grafická úprava: Nikola Kratky, Minneapolis, Minnesota, USA
Překlad: Rosana Murcott, Praha
Instalační skupina: David Webr a partneři

Česká spořitelna děkuje Jihočeskému muzeu v Českých Budějovicích, Severočeskému muzeu v Liberci, Uměleckoprůmyslovému muzeu v Praze a Východočeskému muzeu v Hradci Králové za velkorysou zápůjčku. 

Sklo na fotografiích pochází ze sbírky skla Severočeského muzea v Liberci.