GALERIE ČESKÉ SPOŘITELNY

Dabernig. Šedá. Althamer
14/ 7/ 2010 - 31/ 8/ 2010

Kolekce ze sbírky Kontakt... Erste Group Vídeň

Josef Dabernig (nar. 1956) je významný rakouský umělec, který je známý jako autor experimentálních filmů, natočených v tradici autorské kinematografie 60. a 70. let. Film Rosa Coeli (2003) se odehrává v architektuře postavené v období reálného socialismu, v „ostmodernistickém“ hotelu v jihomoravském Adamově. Tato dnes už vyprázdněná kulisa vytváří rámec dvou příběhů, kde se protagonista setkává se dvěma invalidními muži. Autor s mimořádným smyslem pro detail zachycuje dobový design socialistické éry a předurčuje jím atmosféru celého filmu.  Text spisovatele Bruno Pelladiniho tu hrají amatérští herci, kteří nás vtahují do odcizeného neurčitého příběhu, budícího nostalgii dávno zapadlého času.

Pawel Althamer (nar. 1967) je jedním z nejvýznamnějších umělců současné polské scény. Jeho videopříběh Astronaut 1 byl natočen jako performance v Bydgoszczi v roce 1995. Autor procházel ulicemi v ústroji kosmonauta, který sám zhotovil a  nesl na zádech televizní monitor. Filmoval přitom lidi, které potkával a  jejich obraz  byl na monitor současně přenášen. Tato akce je jednou z mnoha realizací autorova oblíbeného tématu – postavy pozorovatele. Autor tím  obrací naruby obvyklou situaci umělce a diváka, protože pravou „identitou“ umělce je vlastně pozorovatel.

Kateřina Šedá ( nar. 1977) je v současné době mezinárodně nejúspěšnější umělkyní nejmladší  české scény. Akce „Opičení po matce, otci a dítěti“ je součastí rozsáhlého projektu Výchova dítěte (2004), ve kterém se autorka dlouhodobě zabývala rolí dítěte mezi rodiči. Klasickou rodinu vyložila jako šachovnici – souhru černé a bílé, jejímž středem je šedá síť, jež obě strany současně spojuje i rozděluje. Jednoduchá otázka, „Jak dítě může ze své pozice oba rodiče vychovávat?“ ,  ji přivedla ke třem po sobě následujích akcím, které tři dny realizovala se svými rodiči. Nejprve 24 hodin napodobovala po boku své matky veškeré její činnosti, poté 24 hodin napodobovala stejným způsobem chování otce a poslední den oba rodiče společně napodobovali to nejdůležitější – dítě mezi sebou.

Výstava byla připravena ve spolupráci s uměleckou sbírkou bankovní skupiny ERSTE Wien.

Kurátor: PhDr. Jiří Ševčík, CSc
Produkce: PhDr. Duňa Panenková
Překlad: Yveta Shanfeld, Cherry Hill, New Jersey, USA
Grafika: Nikola Kratky Design, Stamford, Connecticut, USA
Tisk: Atelier Spektrum
Instalace: David Webr