
Sklo mnoha barev
vývoj 19. století
4/ 9/ 2015 - 21/ 2/ 2016
Sklo mnoha barev - výtvarný vývoj 19. století.
Po slavné epoše českého barokního křišťálu, který oslnil celý tehdejší svět, přišlo do obliby barevné sklo. Sklářští technologové 19. století se snažili této módě vyhovět a ve svých laboratořích dělali řady pokusů, jejichž výsledkem byly opakní i transparentní skloviny mnoha barev. V první třetině století si oblibu lidí získaly barvy napodobující polodrahokamy, poté se vrátil zájem o jiskrná skla.
Hrabě Georg August Buquoy, přírodovědec a provozovatel skláren na svém novohradském panství v jižních Čechách, objevil zcela neprůhledné černé sklo, jež nazval hyalit. Znovuobjevil a vylepšil červený hyalit, sklo barvy pečetního vosku. Vynalezl tak zvané agatiny - achátové sklo probarvené ve hmotě při tavbě.
Druhou vynikající osobností, která přispěla k novým vynálezům v oboru malířských technik, byl Bedřich Egermann z Boru u České Lípy (Nový Bor). Objevil žlutou a červenou lazuru a dal tak zušlechťovatelům skla do rukou nástroj, který se používá dodnes. Štětcem nanesená lazura na nehomogenně utavené sklo vytvoří efekt, který nazval lithyalin.
Velkou novinkou se stalo vrstvení různých barev a následné probrušování jednotlivých vrstev. Nejúspěšnější byly transparentní skloviny, ale ve čtyřicátých letech se staly módními i vrstvené opály. Nejzářivější sklo se vedle buquoyských hutí tavilo v Adolfově u Vimperku, u huťmistra Meyra na panství Jana Adolfa II. ze Schwarzenbergu a v hraběcí harrachovské sklárně v Novém Světě v Krkonoších. Ta vynikala také bezkonkurenčně nejlepšími brusírnami.
Brus i řezbu po celou dobu 19. století doprovázela malba. Objevovaly se pestré květy, zelené úponky listů vinné révy, barevné vážky, ptáci a mnoho dalších motivů z přírody, kterou zmiňované století zase jednou objevilo. Všem výrazným odstínům bohaté sklářské palety ale vévodilo zlato a stříbro. Lesk těchto kovů dodával barevnému sklu noblesu, eleganci a řád.
Kurátorka: PhDr. Duňa Panenková, Galerie České spořitelny, Praha
Produkce výstavy: PhDr. Duňa Panenková, Galerie České spořitelny, PhDr. Nora Jelínková, Jihočeské muzeum v Českých Budějovicích, PhDr. Oldřich Palata, Severočeské muzeum v Liberci
Instalační skupina: David Webr a partneři
Grafika: Nikola Kratky, Minneapolis, Minnesota, USA
Překlad: Rosana Murcott, Praha
Česká spořitelna, a. s. děkuje Jihočeskému muzeu v Českých Budějovicích a Severočeskému muzeu v Liberci za velkorysou zápůjčku.
Zvláštní dík za zápůjčku na výstavu patří i Východočeskému muzeu v Pardubicích a NPÚ v Českých Budějovicích - státním zámkům v Hluboké nad Vltavou, v Českém Krumlově a v Horšovském Týně.