GALERIE ČESKÉ SPOŘITELNY
Dílo měsíce

Dílo měsíce

Otakar Lebeda (1877 – 1901) - Pohled na Třeboň, (1894-1895)

Otakar Lebeda se narodil v Praze. Záliba v kreslení a malování se u něj projevila v raném dětství a v patnácti letech byl přijat na pražskou Akademii k Juliu Mařákovi. V krajinářském ateliéru patřil vedle Antonína Slavíčka a Františka Kavána k největším talentům. Působivé náladové krajiny maloval již jako sedmnáctiletý na školních plenérových exkurzích na Okoři a během prázdnin v Krkonoších. Na podzim roku 1894, i následující rok, podnikl společně s Františkem Kavánem cestu k jihočeským rybníkům. Nepochybně je sem táhla vzpomínka na nedávno zemřelého Antonína Chittussiho, který byl pro jejich generaci velkým vzorem. Oba malíři vytvořili sérii pohledů na opuštěné rybníky a hráze. Důležitý nebyl přitom věrný záznam místa, ale vyjádření vnitřního pocitu - „nálady“, který v nich podzimní krajina vyvolala. Právě k nim patří Pohled na Třeboň přes hladinu rybníku Svět. Potřeba malovat v plenéru byla pro mladého malíře přitažlivější než studium ve školním ateliéru, jak vyplývá z dochované korespondence, v říjnu 1895 napsal z jižních Čech mamince: “Co budu v akademii dělat, špinavá zátiší už se na to těším. Budu se učit v zimě německy a francouzsky, to bych rád uměl. Zrovna s malováním spokojen nejsem, nelíbí se mi nic, co jsem udělal ..... Jen mi napište a já přijedu, mně je to jedno, kdy mám přijít, do Prahy se mi nechce, to se rozumí.... Kdyby mě pan profesor dovolil zůstal bych rád, není-li mě zrovna potřebí v akademii či k učení na zátiších, zůstal bych rád zde...”. Po ukončení studia na Akademii odjel Lebeda na podzim roku 1897 do Paříže, kde chtěl pokračovat ve studiu. Více než školní výuka na něj během tříměsíčního pobytu zapůsobily veřejné galerie, zejména Musée du Luxembourg, kde studoval obrazy impresionistů. Do Francie se ještě dvakrát vrátil a usadil se v malířské kolonii v přímořském městečku Concarneau v Bretani. Na konci 90. let se Lebeda cítil jako krajinář vyčerpaný. Přispíval k tomu i jeho špatný psychický stav, způsobený patrně duševní poruchou, i fyzické vyčerpání z neustálého cestování. Východiskem z životní krize mělo být rozhodnutí věnovat se figurální malbě. Poslední měsíce života pracoval na rozměrném plátně Zabitý bleskem, které zůstalo nedokončeno. Krátce před 24. narozeninami ukončil Lebeda svůj život výstřelem z revolveru. 

Kontakt

Galerie České spořitelny

palác České spořitelny
Rytířská 29, Praha 1
galerieceskesporitelny@csas.cz

MAPA
 

Otevírací doba

Denně od 10.00 do 18.00 hodin
Polední pauza 13.30 - 14.00
 

Vstupné

Zdarma