GALERIE ČESKÉ SPOŘITELNY

Zámecké
stříbro
7/ 5/ 2015 - 30/ 8/ 2015

Stříbrné předměty, často zcela či částečně zlacené, byly od nejstarších dob předmětem reprezentace a luxusu, který si mohla dovolit pouze společenská elita. Stříbro umožňovalo širokou škálu zpracování a vysoce estetický vzhled je předurčoval k výrobě šperků, dekorativních předmětů, luxusních toaletních souprav, nebo stolního nádobí pro slavnostní tabule. Stříbrné artefakty byly také vždy ceněnými osobními a diplomatickými dary. Stříbrné a zlaté nádobí se již v době renezance a baroka vystavovalo v otevřených příbornících jako dekorace a špičková díla prestižních zlatníků zaujímala čestné místo v kunstkomorách a kabinetech kuriozit. Tento zvyk přetrval později nejen v zámeckých jídelnách, ale stal se neodmyslitelnou součástí také společenských banketů v 18. a dokonce i v 19. století.

V době historických válečných konfliktů se však mnoho stříbrných pokladů stávalo válečnou kořistí. Vzhledem k tomu, že stříbro je a bylo zároveň žádaná deviza, bylo také množství děl v minulosti roztaveno, aby panovnické pokladny získaly peníze na válečné účely, nebo naopak na vyrovnání státního dluhu v těžkých poválečných časech. Paradoxem ovšem bylo, že obětované věci měly díky svému zpracování často nepoměrně vyšší uměleckou hodnotu, než byla hodnota roztaveného kovu.

Absence stříbrných předmětů z určitých období mívá i další prozaický důvod. Stolní soupravy, které vyhovovaly jedné generaci, další generace často zhodnotila jako „staré a nepotřebné stříbro“ a po roztavení použila na výrobu nových jídelních servisů, které odpovídaly současnému módnímu trendu.

Vznik stříbrných předmětů byl vždy záležitostí estetického citu a umu. Tovární techniky 19. století však s sebou přinesly i určitou ztrátu originality. V období secese, na konci století, zaznamenáváme ale nástup nové vlny renomovaných umělců jako návrhářů. Ti stáli u zrodu oboru, který jsme dnes zvyklí označovat termínem design.

Kurátorka: Mgr. Zuzana Vaverková, Národní památkový ústav České Budějovice
Produkce výstavy: PhDr. Duňa Panenková, Galerie České spořitelny, Mgr. Mája Havlová, NPÚ České Budějovice
Instalační skupina: Pavel Břach, David Webr a Karel Rybka
Grafika: Nikola Kratky, Minneapolis, Minnesota, USA   
Překlad: Yveta Shanfeld, Cherry Hill, New Jersey, USA